|
Tvrdenie The International Agency for Research on Cancer (ďalej len IARC) (Medzinárodnej Agentúry Pre Výskum Rakoviny) spojené s používaním solárií a zvýšením rizika vzniku melanómu bolo zamietnuté inštitútom Sunglight Research Forum (SRF) ( Fórum Výskumu Slnečného Žiarenia) ako falošné a zavádzajúce.
Správa publikovaná IARC, ‘Umelo Vytvorené UV Žiarenie a Rakovina Kože’ tvrdila, že „používanie solárií osobami mladšími ako 35 rokov zvyšuje riziko vzniku melanómu o 75%“.
Konzultácie inštitútu SRF s niekoľkými medzinárodnými, publicitu priťahujúcimi vedcami, ktorí sa špecializujú na účinky vystavovaniu sa UV lúčom na ľudské zdravie potvrdili, že tvrdenie je zavádzajúce. Z tých, ktorí boli konzultovaní, Dr. Frank de Gruijl z Oddelenia Dermatológie v Medicínskom Centre Leidenskej Univerzity v Holandsku povedal: „Je nesmierne zložité, ak nie nemožné, oddeliť riziko a výskyt melanómov spôsobených vonkajším opaľovaním a používaním solárií. Oddeliť riziko by vyžadovalo najmenej súmerný pohľad na oba faktory. Avšak je nemožné vyčísliť vystavenie sa slnku v každodennom živote s požadovanou presnosťou. Na určenie príčinného spojenia UV žiarenia zo solárií a výskytom melanómu, štúdie by mali ukázať, či je tam spojenie a či vystavenia sa tomuto žiareniu v minulosti je viac spojené s rizikom melanómu ako tie menej minulé.“ |
|
Ad Brand, ktorý je na čele neziskového inštitútu SRF, ktorý sa snaží napomáhať a podporovať výskum následkov vystavenia sa UV žiareniu, hovorí: „Je zrejmé, že je jasný rozpor názorov medzi IARC a ostatnými vyššími členmi vedeckej komunity, identifikujúcimi vzťah medzi vystaveniu sa soláriu a riziku melanómu. Kampane a politika verejného zdravia môžu byť určené na závere tohto typu správy a preto veríme, že je dôležité, aby informácie boli prezentované korektne a komunikované všetkými zahrnutými agentúrami. Vieme, že na rozdiel od opaľovania sa na prirodzenom slnku, solárium udržuje vystavenie sa UV lúčom v rámci jednej minimálnej dávky sčervenania pokožky. Používanie solárií môže prispieť k riziku vzniku melanómu, ale vystavenie sa slnku je považované za faktor oveľa väčšieho rizika.“
Brand taktiež kritizuje správu IARC za to, že vypustila záver dôležitej európskej štúdie používania solárií a uvádza: „Európskou úniou sponzorované štúdium kontroly prípadov používania solárií a riziko vzniku melanómu u osôb vo vekovom rozmedzí 18 až 49 rokov na Luxemburskom Zdravotníckom Inštitúte porovnáva predchádzajúce vystavenie sa soláriu a slnečnému svetlu v 622 prípadoch vzniku melanómu s vystavením sa 649 kontrol v šiestich európskych krajinách. Miera použitia solária bola oveľa vyššia ako v iných predchádzajúcich štúdiách, zaoberajúcich sa rovnakou témou. Nebola preukázaná žiadna súvislosť medzi používaním solárií a vznikom melanómu, žiadny z výsledkov nenaznačoval krivku zobrazujúcu reakciu na dávku, nebolo prezentované žiadne spojenie subjektmi, ktoré hlásili viac ako 35 nahromadených hodín používania solárií alebo ktoré začali používať solária aspoň 19 rokov pred pohovorom. Zo štúdie vyplýva, že ‘ak spojenie medzi používaním solárií a melanómom naozaj existuje, musí byť marginálne’. Ako SRF veríme, že výsledky tejto štúdie by s určitosťou mali dopad na výsledky správy IARC a tak vzniká otázka, prečo boli vynechané?“ |